Opakowania alkoholi zgodnie z prawem
Opakowania alkoholi są obwarowane licznymi zasadami wynikającymi z przepisów prawa. Etykiety, pojemność, czy nawet rodzaje opakowań muszą spełniać odpowiednie wymagania. Dopiero, gdy wszystkie warunki zostaną spełnione, można myśleć o marketingowej funkcji butelki, puszki lub kartonu.
Oglądając w sklepie rozmaite butelki, można by sądzić, że producentów i dystrybutorów alkoholi ogranicza jedynie wyobraźnia. Rozmaite kształty, szkła różnej grubości, a do tego efekty specjalne, takie jak np. brokat w winie mogą sugerować, że w tej branży nic nie powstrzymuje kreatywności projektów i marketingowców.
A jest wręcz przeciwnie! Producenci i dystrybutorzy muszą przestrzegać mnóstwa szczegółowych przepisów, z których część dotyczy wyłącznie branży alkoholowej.
Etykieta
Zacznijmy od etykiety. To, co się na niej znajdzie, jest ściśle określone. Sama nazwa alkoholu jest często obwarowana prawnie – trunki muszą odpowiadać określonym definicjom, a w niektórych przypadkach (np. szampan, koniak) muszą pochodzić z konkretnego regionu. Odpowiednich certyfikatów wymaga także wskazanie na etykiecie konkretnego rocznika wina oraz wielu innych informacji.
W przypadku napojów spirytusowych do obowiązkowych informacji, które trzeba zamieścić na etykiecie należą: nazwa przewidziana w przepisach, informacje o alergenach, ilość produktu netto wyrażona w jednostkach objętości, data minimalnej trwałości napojów zawierających alkohol do 10%, warunki przechowywania lub użycia (jeżeli dotyczy), kraj lub miejsce pochodzenia, instrukcja umożliwiająca właściwe użycie, zawartość alkoholu dla napojów powyżej 1,2% objętości.
Poza tym, informacje zawarte na etykiecie powinny umożliwić identyfikację numeru partii produkcyjnej oraz nazwy podmiotu, który wprowadził alkohol do obrotu.
Pojemność butelki
Przepisy określają tak szczegółowe parametry opakowań alkoholi, jak zakres objętości sprzedawanego alkoholu. Produkty wprowadzane do obrotu na terenie Unii Europejskiej zasadniczo mieścić się w określonych przedziałach dotyczących pojemności.
To jednak nie oznacza, że producent może zastosować dowolne opakowanie z tego przedziału i np. wprowadzić na rynek wino w butelce o nietypowej pojemności. W dodatku dla różnych rodzajów alkoholi przewidziano różne wartości.
Przykłady:
- Napoje spirytusowe:100, 200, 350, 500, 700, 1000, 1500, 1750, 2000 ml
- Wina niemusujące: 100,187, 250, 375, 500, 750, 1000, 1500 ml
- Wina musujące: 125, 200, 375, 750, 1500 ml
A co w sytuacji, gdy sprowadzany alkohol ma inną pojemność? Istnieje furtka przeznaczona dla branży HoReCa. Podczas odprawy celnej dystrybutor może oświadczyć, że alkohol nie trafi do sprzedaży detalicznej. Jeśli trunek będzie sprzedawany bezpośrednio w lokalu gastronomicznym, wówczas ustalone w ustawie o towarach paczkowanych objętości nie mają zastosowania.
Opakowania a akcyza
Kolejne obostrzenia wynikają z prawa akcyzowego. Przepisy określają zarówno dozwolone formaty opakowań, jak i sposób ich banderolowania. A to oznacza, że każde nietypowe opakowanie będzie wymagało zgody Ministra Finansów!
Dotyczy to chociażby sytuacji, gdy alkohol nie ma kontaktu z opakowaniem zewnętrznym, czyli np. kiedy butelka umieszczona jest w oddzielnym kartonie.
W przypadku opakowań takich jak tuba, gift box, zestaw prezentowy lub skrzynka, znaki akcyzy nakładane są przeważnie bezpośrednio na produkt. Zgodę Ministra Finansów uzyskuje się na szczęście tylko raz, a wniosek należy złożyć przed sprowadzeniem opakowań z alkoholem.
Opłata opakowaniowa
Warto przy okazji wspomnieć również o opłacie produktowej, która dotyczy wszystkich przedsiębiorców wprowadzających do obrotu jakiekolwiek produkty w opakowaniach. W przypadku alkoholu dotyczyć to będzie m.in.: szkła, aluminium, a nawet palet drewnianych, folii, kartonów, etykiet, korków, czy owijek z tworzywa sztucznego.
Obowiązek wniesienia stosownej opłaty obejmuje nie tylko importerów i producentów, ale także lokali gastronomicznych, które wykorzystują opakowania jednorazowe do sprzedaży alkoholu. Jeśli sprzedawcy wysyłają towar przez internet, to będą musieli rozliczyć się z opakowań, w których wysyłają zakupy do klientów.
Odpowiedź na wymogi ekologii
Warto przy tym zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt związany zarówno z opakowaniami, jak i ze sposobem prowadzenia działalności – mianowicie, na ekologię.
Zarówno klienci, jak i prawodawcy coraz większy nacisk kładą na stosowanie rozwiązań o jak najmniejszej szkodliwości dla środowiska. Z tego powodu warto dokładać starań, aby stosowane opakowania były jak najbardziej ekologiczne, a także współpracować z firmami podejmującymi działania świadczące o odpowiedzialnym prowadzeniu biznesu.
Spółka XBS PRO-LOG, jako firma wykorzystująca w swojej działalności materiały opakowaniowe, kilka lat temu wdrożyła standard normy środowiskowej ISO 14001. Poza rozwiązaniami prawnymi prowadzimy także dodatkowe działania w ramach ESG (ang. Environmental, Social and Corporate Governance). Stąd między innymi akcja EkoPOSytywni realizowana w XBS Group, która skłania naszych klientów do współpracy na rzecz bardziej ekologicznej logistyki.
Przestrzeganie przepisów to podstawa, ale gdy spełnione zostaną wymogi prawne, trzeba jeszcze zająć się pozostałymi kwestiami. Jedną z nich jest właśnie ekologia, a kolejną – marketing, by dobrej jakości produkt w ekologicznym opakowaniu trafił został dostrzeżony przez klientów.