TRENDY na rynku alkoholi
Patrząc na ogólnoświatowe trendy na rynku alkoholi można odnotować wzrosty w kategoriach premium. Przede wszystkim w segmencie wódek. Fakt ten potwierdza również kategoria whisky. W kolejnych latach, według ekspertów, możemy spodziewać się wzrostu wartości rynku oraz dalszego rozwoju procesu premiumizacji. Sytuacja na rynku wódki w roku 2016 względnie się ustabilizowała po dwóch trudnych latach i problemach spowodowanych podwyżką akcyzy w 2014 r. Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, produkcja wódki w roku 2016 wzrosła o 3,4% w porównaniu do roku 2015 i wyniosła 98,2 mln litrów. W tej normalizacji na rynku wódki pomógł na pewno utrzymujący się wzrost gospodarczy, rosnąca konsumpcja oraz zwiększająca się popularność wódek premium. Jest to bardzo obiecujący segment, który rośnie rok do roku o ok. 6%” .
Rynek piwa to nie tylko produkcja i sprzedaż, ale również trendy, a te kształtują się interesująco. Swoją dobrą passę kontynuują piwne innowacje. „Piwa o oryginalnych smakach, warzone z niestandardowymi przyprawami czy dodatkami to dynamicznie rosnący segment piwnego rynku, który z jednej strony odpowiada oczekiwaniom konsumentów, a z drugiej – podnosi atrakcyjność oraz buduje wartość kategorii. Sukces piwnych innowacji najlepiej dowodzi, że statystyczny polski piwosz jest świadomy i wyedukowany, posiada wiedzę na temat piwa, oczekuje interesujących nowości i chętnie po nie sięga. Ostatni rok pokazał także, że oprócz piwnych specjalności konsumenci są coraz bardziej zainteresowani piwami lekkimi oraz bezalkoholowymi. Popyt na piwa smakowe (beer-miksy i radlery) oraz piwa „zero procent” sprawia, że notują one dwucyfrową dynamikę wzrostu rok do roku, odważnie torując sobie drogę na sklepowe półki. Moda na aktywny styl życia, preferencje piwoszy, zgodnie z którymi o wyborze piwa decyduje przede wszystkim jego smak, a nie zawartość alkoholu pozwalają przewidywać, że w najbliższych latach segment piw nisko- i bezalkoholowych będzie rozwijał się równie dynamicznie na rynku polskim, jak na innych rynkach europejskich.
Kategoria whisky w Polsce z roku na rok rozwija się, jest to coraz popularniejszy trunek, jednak dla wielu konsumentów nadal pozostaje w segmencie alkoholi prezentowych. Największe spożycie odnotowuje się wśród młodych mężczyzn z większych miast. Jednak ci zwykle konsumują stosunkowo tanią whisky blended, często w połączeniu z soft drinkami. 5 razy szybciej niż wartość rośnie wolumen sprzedaży whisky w Polsce. Bo trunek ten staje się bardziej ekonomiczny. Ale nie brakuje także osób, które potrafią docenić rzadkie whisky single malt.
Whisky jest trzecią największą kategorią alkoholi mocnych w sklepach małoformatowych o powierzchni do 300 mkw., a jej znaczenie w sprzedaży systematycznie rośnie.
Sprzedaż wina w Polsce wciąż rośnie. W 2016 roku rynek ten osiągnął wartość 2,46 mld zł.
Jednak Polacy kupują siedmiokrotnie mniej wyrobów winiarskich niż europejscy liderzy konsumpcji, jakimi są Chorwaci, Słoweńcy i Francuzi. Jednocześnie kultura spożycia i otwartość na wiedzę winiarską w naszym kraju ciągle rośnie. Przed producentami i dystrybutorami otwarta jest wielka przestrzeń możliwości.
Według raportu przeprowadzonego przez instytut GfK (2015 r.), Polacy kupowali wino średnio pięć razy w roku. Podczas jednej wizyty w sklepie nabywają około 1,1 litra wina, na które wydają średnio 18,20 złotych. Podczas zakupów Polacy najczęściej wybierali wina czerwone (56%), dalej kolejno uplasowały się wina białe (33%) i różowe (11%).