Zostaw swoją wiadomość:


Zostaw swoją wiadomość:


Usługi logistyczne - zestaw startowy

Zestaw startowy skierowany jest dla tych, którzy zaczynają swoją przygodę z własną działalnością i potrzebują powierzchni magazynowej obsługiwanej przez doświadczonego operatora logistycznego.

Jednocześnie na wczesnym etapie rozwoju nie posiadają dużych środków na inwestycję. Powierzchnia magazynowa jest jednym z kluczowych kryteriów otrzymania licencji na obrót alkoholem.

Opakowania alkoholi są obwarowane przepisami

Co pewien czas do sklepów trafia alkohol w nietypowych opakowaniach. Czasem już zmiana formy zaprezentowanego produktu wywołuje kontrowersje. Niektórzy klienci, przyzwyczajeni do standardowych butelek, ewentualnie puszek, z dużym niezadowoleniem, a czasem nawet oburzeniem reagują na innowacje w tym zakresie.

Obawy są związane przede wszystkim z tym, że nowe opakowanie nie przez wszystkich konsumentów zostanie rozpoznane jako alkohol. Potencjalnie mogłoby to prowadzić do pomyłek, a z ich powodu, na przykład po drinki na bazie spirytusu mogłyby sięgnąć osoby nieletnie. To natomiast kłóci się z zasadami państwa, które ma nawet ustawę „o wychowaniu w trzeźwości”.

Ostatnio szczególne kontrowersje wzbudziły tak zwane alko-tubki, czyli napoje spirytusowe oferowane w kolorowych opakowaniach przypominających musy owocowe. Wkrótce media zainteresowały się również innymi produktami z alkoholem – w tym czekoladkami oraz lodami z alkoholem. Trzeba jednak zaznaczyć, że obecnie nadziewane czekoladki, o ile spełniają ustawowe wymagania, mogą być zwolnione z akcyzy i (w przeciwieństwie np. do alko-tubek) są traktowane niczym „zwykłe” produkty spożywcze.

Ustawowa pojemność butelki z alkoholem

Wróćmy jednak do tematu opakowań i związanych z nimi przepisów. Na poziomie prawa Unii Europejskiej ustalono między innymi zakres objętości sprzedawanego alkoholu.

Produkty spirytusowe mogą być oferowane w pojemnościach od 100 ml do 2000 ml. Ale to nie oznacza, że producent może zastosować dowolne opakowanie z tego przedziału. Istnieje tylko 9 nominalnych objętości: 100, 200, 350, 500, 700, 1000, 1500, 1750, 2000 ml. Z kolei wina niemusujące mogą być sprzedawane jedynie w pojemnościach: 100, 187, 250, 375, 500, 750, 1000, 1500 ml.

Jeżeli dystrybutor chce sprowadzać alkohol w innych pojemnościach niż określone w przepisach, może podczas odprawy celnej oświadczyć, że alkohol nie będzie przeznaczony do sprzedaży detalicznej. Takie opakowania mogą być wykorzystane tylko w sektorze HoReCa i to wyłącznie pod warunkiem, że będą oferowane na miejscu.  

Odstępstwo od zasad wymaga zgody ministra

Prawo określa dozwolone formaty opakowań, ale też reguluje sposób ich banderolowania. Każde nietypowe opakowanie wymaga akceptacji Ministra Finansów. Dotyczy to chociażby sytuacji, gdy alkohol nie ma kontaktu z opakowaniem zewnętrznym, czyli np. kiedy butelka umieszczona jest w oddzielnym kartonie. W przypadku opakowań takich jak tuba, zestaw prezentowy lub skrzynka, znaki akcyzy nakładane są przeważnie bezpośrednio na produkt.

Przepisy ściśle określają również dane, jakie muszą znaleźć się na etykiecie produktu spożywczego. Za informacje obowiązkowe w przypadku napojów spirytusowych uznano: nazwę przewidzianą w przepisach, informację czy produkt zawiera substancje powodujące alergie lub reakcje nietolerancji, ilość produktu netto wyrażoną w jednostkach objętości, datę minimalnej trwałości napojów zawierających alkohol do 10%, warunki przechowywania lub użycia (jeżeli dotyczy), kraj lub miejsce pochodzenia, instrukcje umożliwiające właściwe użycie, zawartość alkoholu dla napojów powyżej 1,2% jego objętości. Na podstawie informacji zawartej na etykiecie powinno dać się zidentyfikować numer partii produkcyjnej oraz nazwę podmiotu, który wprowadza produkt do obrotu.

Przepisy nie określają natomiast kwestii estetycznych, a więc wzory i kolory stosowane na opakowaniach pozostają w gestii producentów. Ważne jednak, aby produkt swym wyglądem nie sugerował zawartości innej od tej, z którą faktycznie mamy do czynienia.

Precyzyjne przepisy mogą zapobiec kontrowersjom

Warto zauważyć, że w zdecydowanej większości sytuacji firmy wprowadzające na rynek napoje alkoholowe surowo przestrzegają wszystkich obowiązków prawnych. Praktycznie nikt nie może sobie pozwolić na ryzyko, tym bardziej, że każdy błąd mógłby oznaczać wysokie kary finansowe. Trzymają się więc one tych zasad, które zostały zawarte w przepisach.

Opakowanie typu tubka, aby trafiło do obrotu, musiało uzyskać zgodę Ministerstwa Finansów na nałożenie znaków akcyzy na opakowanie nietypowe. Z doniesień medialnych wynika, że taką zgodę otrzymało. Możliwe więc, że w tym przypadku zawinił nie tylko producent, ale i prawo, które okazało się zbyt liberalne.

Precyzyjne przepisy mogłyby być najlepszym zabezpieczeniem przed pojawianiem się na rynku tak oryginalnych produktów jak drinki w tubkach.

31.10.2024