Logistykę alkoholi zleć profesjonalistom
Istnieje wiele argumentów, aby logistykę alkoholi zlecić wyspecjalizowanej firmie zewnętrznej. Warto wziąć pod uwagę zarówno kwestie związane ze znajomością procedur i przepisów, jak również korzyści podatkowe.
Operator logistyczny wyspecjalizowany w obsłudze towarów akcyzowych – a do takich należy niewątpliwie XBS PRO-LOG S.A. – jest w stanie zdjąć z importera wiele dodatkowych kosztów i problemów związanych ze sprowadzaniem alkoholu.
Cenna jest już sama znajomość praktyki prawnej związanej z obszarem obsługi alkoholi. To jednaj nie wszystko, ponieważ pod uwagę trzeba wziąć zarówno procedury celne, odpowiedni transport, warunki magazynowania, czy w końcu, możliwość odroczenia zapłaty podatku akcyzowego.
Transport alkoholu
Transport alkoholu może się wiązać z wieloma szczególnymi sytuacjami, która trzeba będzie uwzględnić. Weźmy pod uwagę np. transport wina. Zdarza się, że importer zamawia niewielkie partie towaru z wielu winnic. W praktyce do odbioru jest czasem paleta, a nawet kilka bądź kilkanaście skrzynek z konkretnej winnicy.
W takim przypadku rozwiązaniem jest oferowana przez XBS PRO-LOG usługa Direct. W ustalone dni odbieramy towar z wielu winnic w konkretnym regionie winiarskim, dla wielu importerów jednocześnie. Taka konsolidacja pozwala znacznie obniżyć koszty, a przy tym znacznie usprawnia transport towaru.
Niezależnie od tego, jak duża partia towaru jest zamawiana, należy pamiętać o bezpiecznym przewozie szklanych butelek oraz o właściwej temperaturze. Jeśli mówimy o winach klasy premium, wówczas zalecany jest transport z gwarancją określonej temperatury minimalnej i maksymalnej. Jednak nawet w przypadku win klasy ekonomicznej potrzebna jest izoterma, by szczególnie w miesiącach letnich trunki nie były narażone na zbyt wysokie temperatury.
Z transportem alkoholu związane są także odpowiednie wymogi prawne. Produkty alkoholowe, w zależności od ich statusu podatkowego lub celnego, muszą być podczas transportu monitorowane w jednym z systemów: EMCS, NCTS, SENT. Przy zawartości procentowej alkoholu od 75% wzwyż, trzeba wziąć pod uwagę również przepisy związane z przewozem towarów niebezpiecznych - ADR.
Procedura zawieszonej akcyzy
Firma, która sprowadza alkohol z obszaru Unii Europejskiej do Polski, w ciągu 25 dni od otrzymania dostawy powinna zapłacić podatek akcyzowy. Od tej reguły istnieje jednak bardzo ważny wyjątek!
Jeśli towar trafi do składu podatkowego, wówczas akcyza zostanie odroczona aż do czasu, gdy alkohol opuści skład, czyli trafi do hurtowni lub na sklepowe półki. Im większa partia towaru, tym bardziej opłaca się korzystanie z procedury zawieszonej akcyzy.
Z kolei towary importowane spoza Unii muszą przejść procedurę celną. W tym przypadku także można odroczyć zapłatę podatku, ale warunkiem jest sprowadzenie towaru do składu celnego.
Zasada jest tu analogiczna jak w odniesieniu do składu podatkowego. Dopóki towar znajduje się w składzie celnym, nie występuje obowiązek akcyzy, cła, ani podatku VAT za sprowadzony towar.
Warto w tym miejscu podkreślić, że XBS PRO-LOG prowadzi zarówno usługowy skład celny, jak i podatkowy. W związku z tym, współpracując z nami można skorzystać z procedury zawieszonej akcyzy.
A co z banderolami?
Pamiętajmy także o znakach akcyzy, czyli tzw. banderolach. Polskie prawo wymaga, aby sprowadzany alkohol miał nałożone znaki akcyzy przez producenta! To oznacza, że importer powinien wysłać banderole (w specjalnej procedurze przesyłkowej) do producenta, aby ten nakleił je na butelki.
Ale znów – obowiązek ten nie dotyczy sytuacji, gdy alkohol ma trafić do składu podatkowego. Jeśli skład podatkowy oferuje usługę banderolowania alkoholu na miejscu (a w przypadku XBS PRO-LOG tak właśnie jest), dla importera stanowi to duże ułatwienie i oszczędność czasu.
W takim przypadku importer zamawia towar za granicą z poleceniem dostawy do składu. Banderole dostarcza bezpośrednio do XBS PRO-LOG, a podatek rozlicza dopiero, gdy dana partia towaru opuści skład. Dzięki współpracy z nami, czas potrzebny na spełnienie wszystkich procedur związanych z importem można skrócić z 2-3 tygodni nawet do ok. 7 dni.
Czy można mieć własny skład podatkowy lub celny?
Importer może korzystać z usługowego składu podatkowego, ale może też zorganizować taki skład samodzielnie. Niestety jednak, ta druga możliwość może przysporzyć trudności organizacyjnych. Szczególnie małe firmy mogą mieć trudności ze spełnieniem wszystkich wymogów.
Aby móc korzystać z procedury zawieszonej akcycy, najpierw należy uzyskać pozwolenie na prowadzenie składu podatkowego oraz złożyć zabezpieczenie finansowe. Potem trzeba zarejestrować się do bazy SEED, a następnie wszystkie czynności związane z importem rejestrować w systemie EMCS, czyli w Systemie Przemieszczania i Nadzoru Wyrobów Akcyzowych (Excise Movement and Control System).
Warto przy tym podkreślić, że magazyn, na który chcemy uzyskać pozwolenie związane ze składowaniem towaru w procedurze składowania celnego musi przejść audyt urzędu celno-skarbowego. Badana jest kondycja finansowa wnioskującego podmiotu oraz reputacja celna.
Niezwykle istotne jest odpowiednie zabezpieczenie i wyposażenie magazynu w urządzenia monitorujące oraz spełnienie wymogów sanitarnych. Towar magazynowany w takim składzie powinien być także odpowiednio ubezpieczony.
W praktyce, samodzielne utworzenie składu podatkowego jest czasochłonne, kosztowne i związane ze skomplikowanymi procedurami. Na własne składy podatkowe decydują się zazwyczaj najwięksi importerzy. W przypadku mniejszych podmiotów znacznie korzystniejszym rozwiązaniem okaże się współpraca ze składem usługowym.
Zainteresowane firmy zapraszamy do współpracy.