Zostaw swoją wiadomość:


Zostaw swoją wiadomość:


Usługi logistyczne - zestaw startowy

Zestaw startowy skierowany jest dla tych, którzy zaczynają swoją przygodę z własną działalnością i potrzebują powierzchni magazynowej obsługiwanej przez doświadczonego operatora logistycznego.

Jednocześnie na wczesnym etapie rozwoju nie posiadają dużych środków na inwestycję. Powierzchnia magazynowa jest jednym z kluczowych kryteriów otrzymania licencji na obrót alkoholem.

Import alkoholu wymaga znajomości branży

Na rynku spirytusowym, winiarskim oraz piwowarskim jest coraz tłoczniej. Na liście firm importujących wyroby alkoholowe jest już kilkaset podmiotów. Przedsiębiorcom bez doświadczenia może się wydawać, że to rynek jak każdy inny, ale czy faktycznie?

O odmienności rynku alkoholowego od większości innych branż świadczy nie tylko wyjątkowo silna konkurencja, ale przede wszystkim konieczność uwzględnienia bardzo złożonych regulacji prawnych. Trudno o bardziej uregulowany handel niż ten, który dotyczy towarów akcyzowych.

Dodatkowo, w przypadku importu wina, piwa lub napojów spirytusowych, dochodzą jeszcze przepisy związane z przemieszczaniem produktów na terenie Unii Europejskiej lub sprowadzaniem ich spoza Unii. Regulacji jest tak wiele, że bez odpowiedniego wsparcia łatwo się w nich pogubić.

Branża alkoholowa – podstawowe obowiązki

Załóżmy, że przedsiębiorca chce sprowadzić wino z kraju należącego do Unii Europejskiej. Rozpoczęcie działalność będzie wymagało „zezwolenia na sprzedaż alkoholu powyżej 4,5% do 18% alkoholu oprócz piwa”. W przypadku, gdy wino będzie dystrybuowane hurtowo, wniosek należy złożyć u Marszałka Województwa.

Dalej, aby rozpocząć regularne sprowadzanie wina, przedsiębiorca musi uzyskać status „zarejestrowanego handlowca”. Wniosek w tej sprawie składa się w urzędzie celnym. Potem trzeba jeszcze wnioskować o wydanie „zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych”. W tym dokumencie należy wskazać miejsce odbioru wyrobów akcyzowych. Kolejna sprawa to wysokość zabezpieczenia, które należy wyliczyć na podstawie średnich należności akcyzowych, które wg szacunków przedsiębiorcy będą należne Państwu.

Nie obędzie się również bez prowadzenia ewidencji znaków akcyzy oraz ewidencji nabywanych wyrobów akcyzowych. Przedsiębiorca musi także zamówić banderole. Niestety, musi to zrobić z dużym wyprzedzeniem. Zapotrzebowanie na przyszły rok trzeba zgłosić do 30 października roku bieżącego.

Jak odroczyć akcyzę?

Rozpoczynając import alkoholu, od początku warto pomyśleć o możliwości skorzystania z zawieszonej (czyli odroczonej) akcyzy. Na czym takie zawieszenie polega?

Otóż, jeśli alkohol zostanie „wyprodukowany” (np. rozlany do butelek) w składzie podatkowym, to obowiązek zapłaty akcyzy powstanie dopiero w chwili wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego, np. w celu ich dalszej odsprzedaży.

Usługowy skład podatkowy daje importerom alkoholu możliwość sprowadzania towaru bezpośrednio do składu, banderolowania go na miejscu oraz płacenia akcyzy 25 dni po wyjechaniu towaru ze składu do sklepów.

Warto podkreślić, że XBS PRO-LOG należy do niewielu operatorów logistycznych w Polsce, którzy dysponują własnym, usługowym składem podatkowym, a korzystać z jego usług mogą zarówno duże, średnie, jak i małe firmy.

Zdecydowanie nie jest to rozwiązanie przeznaczone tylko dla dużych dystrybutorów. Wręcz przeciwnie – ci najwięksi zazwyczaj dysponują własnym składem podatkowym, a korzystanie ze składu usługowego najbardziej opłaca się firmom z obszaru MSP.

Otwarty skład daje możliwość precyzyjnego zaplanowania procesu importu alkoholu, tzn. skrócenia i uproszczenia procesu banderolowania oraz obniżenia kosztów logistyki towaru, a także podwyższenia płynności finansowej dzięki odroczonej płatności akcyzy.

Warto przy okazji wspomnieć, że w Unii Europejskiej obowiązuje System Przemieszczania i Nadzoru Wyrobów Akcyzowych EMCS (Excise Movement and Control System). Oznacza to, że każda firma, która kupuje alkohol w Unii Europejskiej i chce korzystać z przywileju płacenia zawieszonej akcyzy, musi rejestrować wszystkie czynności związane z importem w tym właśnie systemie. Aby mieć taką możliwość, należy najpierw zarejestrować się do bazy SEED. Dopiero finalizacja tej rejestracji otwiera przedsiębiorcy drogę do wewnątrzwspólnotowego importu.

Audyt pozwala ograniczyć koszty

Wyspecjalizowani operatorzy logistyczni poza podstawowymi usługami związanymi z magazynowaniem, pakowaniem czy etykietowaniem towaru, świadczą również usługi dodatkowe. W XBS PRO-LOG można zlecić nawet usługi audytorskie. Rzetelnie przeprowadzony audyt pozwoli precyzyjnie ustalić potrzeby konkretnego dystrybutora alkoholi i dopasować do nich rozwiązania logistyczne.

Audyt rozpoczynamy najczęściej od dokonania przeglądu dokumentacji wymaganej w transakcjach międzynarodowych. To w tym miejscu zalecamy zwykle najwięcej zmian. Istotne jest także odpowiednie przygotowanie towaru oraz przekazanie go do odbiorcy.

Przeprowadzone przez nas audyty pokazują, że w codziennej praktyce, problemem bywają często kwestie organizacyjne, takie jak przestrzeganie wewnętrznych ustaleń dotyczących logistyki. Tymczasem ich lekceważenie może generować mnóstwo niepotrzebnych kosztów.

Problemów doświadczyć można choćby podczas organizacji rozmaitych promocji.  Jeśli dystrybutor decyduje się dodać do produktu tzw. gratis, cały towar na nowo trzeba przepakować, a na jednej palecie zmieści się mniej takich zestawów niż pojedynczych produktów.

Kolejne, potencjalne obszary ryzyka to brak precyzyjnych uzgodnień związanych z przekazaniem towaru. Firmy często pomijają w uzgodnieniach różne sytuacje szczególne, takie jak np. dostawa towaru „za próg”. Drobiazg? Nieuwzględnienie tego faktu w umowie z firmą logistyczną może znacznie podnieść koszty transportu!

Tymczasem rozmawiając z firmą logistycznych o swoich szczególnych potrzebach, wiele kwestii można rozwiązać korzystniej już na etapie konstruowania umowy oraz przygotowywania dla niej tak zwanego „pakietu startowego”.

Pakiet startowy dla początkujących

XBS PRO-LOG oferuje firmom z branży alkoholowej zarówno rozwiązania szyte na miarę, jak i gotowe „pakiety startowe”. Te ostatnie będą szczególnie korzystne dla mniejszych lub mniej doświadczonych podmiotów. Pozwalają one zorganizować współpracę z firmą logistyczną od razu według sprawdzonych standardów i przez to uniknąć wielu kosztownych pułapek.

Pakiet startowy to zestaw usług, ale i pewnego rodzaju instrukcja obsługi biznesu dla przedsiębiorcy. Dzięki temu nie przegapi on chociażby obowiązków związanych z raportami środowiskowymi, których operator logistyczny nie może przygotowywać za swoich klientów. Jednak dzięki odpowiedniemu pakietowi startowemu młoda w branży firma może być „prowadzona za rękę” przez doświadczonego partnera biznesowego.

Pomagamy także firmom z doświadczeniem

Nie zapominajmy, że na rynku obecne są również takie przedsiębiorstwa, które w branży alkoholowej działają od lat. One także mogą potrzebować zmiany operatora logistycznego, choćby po to, aby obniżyć koszty lub poprawić standard usług. Co w takim przypadku może zaproponować firma taka jak XBS PRO-LOG?

Doświadczony operator może wykonać kalkulację różnych wariantów współpracy, z uwzględnieniem skali działalności potencjalnego klienta. Wskazany będzie także audyt, który ułatwi znalezienie usprawnień i oszczędności. Warto przy tym zbadać także dokumentację celną i akcyzową.

Może się wówczas okazać, że firma nieprawidłowo rozliczała zaliczki na poczet podatku akcyzowego,  albo że pojawiają się rozbieżności pomiędzy danymi w certyfikatach wydanych przez producenta, a informacjami umieszczanymi w dokumentacji związanej z przemieszczaniem towarów akcyzowych. Takie błędy potrafią słono kosztować – czasem mowa nawet o kilkunastu tysiącach złotach niepotrzebnych obciążeń przy jednej tylko dostawie!

Aby uniknąć zbędnych wydatków, warto podejmować współpracę z  operatorami logistycznymi, którzy doskonale znają branżę alkoholową. XBS PRO-LOG działa na polskim rynku już ponad 30 lat, może więc podzielić się ze swoimi klientami niezwykle bogatym doświadczeniem.

Osoby zainteresowane możliwością nawiązania współpracy biznesowej, zapraszamy do kontaktu.

22.07.2024