Czego oczekują konsumenci wina w 2022 roku
Polacy z roku na rok przeznaczają na wino coraz więcej pieniędzy. Z szacunkowych danych wynika, że w 2021 roku było to ok. 6 mld zł. Nie jest jednak tak, że we wszystkich segmentach wzrost sprzedaży jest równomierny.
Moda na wina musujące
Dla przykładu, jak wynika z informacji prasowych, jeden z największych dystrybutorów win w Polsce zanotował w pierwszym półroczu roku obrotowego 2021/2022 ok. 20-procentowy wzrost przychodów, ale same wina musujące przyniosły wzrost przychodów o ponad 30%.
Z kolei inny dystrybutor wskazuje na 4-krotny wzrost sprzedaży win musujących w grudniu 2021 roku w porównaniu z pozostałymi miesiącami w roku. Wśród win musujących szczególną popularnością cieszyło się włoskie prosecco i oryginalny francuski szampan. Na popularności zyskuje także cava z południowo-wschodniego regionu Hiszpanii.
Niektórzy dystrybutorzy donoszą nawet o 30-40 procentowych wzrostach sprzedaży napojów tego typu, w tym głównie tych ze średniej półki cenowej (ok. 30-200 zł). Nie chodzi tu więc o tzw. „ruskie szampany”, ale o znacznie szlachetniejsze wina musujące.
Jak będzie w roku 2022? Apetyt na prosecco może zostać nieco przytemperowany słabymi zbiorami we Włoszech. Dystrybutorzy przewidują, że dostępność tego typu win może być w tym roku mniejsza niż zapotrzebowanie konsumentów. A to z kolei może przełożyć się na wzrost cen „włoskich bąbelków”. Niektórzy klienci będą więc poszukiwać tańszych alternatyw i w ten sposób mogą odkryć smak wcale nie gorszej, katalońskiej cavy.
Pomarańczowe wino zyskuje na popularności
Obecnie wina pomarańczowe szczególnie popularne są w Wielkiej Brytanii, jednak moda na nie powoli rozlewa się po całej Europie. Popularność tę już dostrzegają polscy restauratorzy, którzy powoli uzupełniają karty win właśnie o wina w kolorze pomarańczy. Na topie są także podobne do nich, ale już znacznie bardziej powszechne, wina różowe.
Wino pomarańczowe nie jest wytwarzane z owoców pomarańczy, a z winogron. Pomarańczowy kolor uzyskuje się poprzez kontakt moszczu winogronowego z jasnymi skórkami. Zazwyczaj takie wino ma lekki, owocowy posmak, co może przywoływać skojarzenia z cydrem. Mimo to, wina pomarańczowe nie są polecane jako deser lub dodatek do niego, ale częściej są proponowane jako uzupełnienie dla dań z ryb oraz czerwonego mięsa, a nawet dla potraw ciężkich, ostrych, egzotycznych.
Drogie wino z hamburgerem
Jeśli jesteśmy przy trendach w gastronomii, warto wspomnieć także o innym ciekawym zjawisku. Jeszcze do niedawna o młodych ludziach z dużych miast wspominało się w kontekście lubianej przez nich sojowej kawy latte. Dziś wiele osób z tej samej grupy –dość zamożnej, podążającej za trendami dorosłej młodzieży – sięga po wina, oczywiście nie te najtańsze.
W dobrym guście jest obecnie pokazać się w ulubionym lokalu z butelką dobrej jakości wina, zamówionej (często na spółkę ze znajomymi) do dość pospolitego posiłku, takiego jak hamburger lub pizza. Można powiedzieć, że takie podejście do wina oznacza sprowadzenie tego „boskiego” napoju na ziemię, ale nie do końca. To właśnie wino ma nadawać zwykłemu jedzeniu szczególnego charakteru. W tym przypadku napój staje się ważniejszy od samego posiłku, a wspólnie biesiadujący młodzi ludzie podkreślają w ten sposób potrzebę celebrowania przyjemnych chwil spędzanych w gronie przyjaciół.
Etykiety stają się ważne
Trendy trendami, ale nie zapominajmy także o zmianach wynikających z przepisów. Od listopada 2021 roku na terenie Unii Europejskiej na każdej nowej butelce wina musi znaleźć się lista składników lub kod QR, który pozwala zapoznać się z taką listą w Internecie, na platformie U-Label. Oznacza to, że teraz konsumenci mogą porównywać wina nie tylko pod względem szczepu czy rocznika, ale także pod względem składu.
Na pewno zwiększy to świadomość konsumentów i sprawi, że coraz więcej z nich będzie poszukiwało win organicznych bądź pochodzących z ekologicznych winnic. Może powinno to stać się wskazówką dla polskich producentów win, szczególnie tych zaliczających się do grupy „małych winiarzy”?
W tym roku weszła w życie nowa ustawa winiarska, a nowe przepisy powinny nieco ułatwić produkcję i sprzedaż win. A jeśli na dodatek klientom zaoferowane zostaną wina organiczne lub ekologiczne, sukces powinien być gwarantowany!