Jak uprościć obowiązek oznaczania napojów alkoholowych?
Obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy podlegają alkohole wymienione w załączniku nr 3 do Ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. W praktyce dotyczy to większości alkoholi, zaczynając od cydru przez wino, a kończąc na whisky. Ustawodawca narzuca ten obowiązek na podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą.
Dotyczy to między innymi podmiotów dokonujących nabycia wewnątrzwspólnotowego, jak i importerów alkoholi z krajów spoza Unii Europejskiej. Dodatkowo ustawa dokładnie wskazuje, kiedy wyroby akcyzowe, podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy, powinny być nimi prawidłowo oznaczone. W zdecydowanej większości przedsiębiorcy mający obowiązek ich nałożenia, pozyskane wcześniej banderole wysyłają do producenta lub innego podmiotu posiadającego siedzibę poza terenem naszego kraju, najczęściej nie zastanawiając się, czy istnieje alternatywa. W większości państw UE papierowe banderole nie są stosowane. Zatem nakładanie polskich znaków akcyzy jest uciążliwym i niechcianym zajęciem. Nic zatem dziwnego, że uczestnikom tego procesu oznaczanie znakami akcyzy kojarzy się jako czasochłonny i kosztowny proces. Chcąc działać w odpowiedniej skali, importerzy oraz dystrybutorzy zmuszeni są zatrudniać wyspecjalizowanych pracowników, którzy zajmują się pozyskiwaniem, rozliczaniem, prowadzeniem ewidencji banderol oraz szeregiem innych związanych z tym tematem czynności. Osoby te, powinny także posiadać niezbędne doświadczenie we współpracy z organami administracji państwowej. Każdy inny podmiot, który chce rozpocząć import alkoholi na własny rachunek, po zapoznaniu się z podstawowym aktem prawnym określającym organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, jakim jest Ustawa o podatku akcyzowym, najczęściej dopiero w tym momencie odkrywa, że towarzyszy jej kilkadziesiąt rozporządzeń oraz aktów wykonawczych. Mnogość przepisów skutecznie zniechęca go do rozpoczęcia przygody z samodzielnym zakupem alkoholi poza granicami Polski. Zrezygnowany, najczęściej wraca do swojego dotychczasowego dostawcy będąc przekonany, że ten, jako jedyny posiada unikalne umiejętności oraz „licencję na import”. Czy zatem należy porzucić marzenia o samodzielnym zakupie alkoholi poza terenem RP? Analizując przepisy, najprostszym rozwiązaniem wydaje się skorzystanie z usług składu podatkowego1 prowadzonego przez profesjonalnego operatora logistycznego. Podmiot chcący rozpocząć przygodę selekcjonowania i kupowania ciekawych alkoholi poza terenem RP, może to uczynić po spełnieniu wyłącznie kilku warunków: musi posiadać ważne zezwolenie na sprzedaż lub obrót hurtowy alkoholem2; wybrany dostawca z terenu UE musi mieć dostęp do systemu EMCS i możliwość wysłania alkoholu w procedurze zawieszenia akcyzy3; skład podatkowy, z którym podpisze umowę, musi wyrazić zgodę na przyjęcie dostawy. Po przeprowadzeniu transakcji kupna może pozostałe czynności zlecić podmiotowi posiadającemu zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Jeżeli prowadzący taki skład dostarcza kompleksowe rozwiązania logistyczne, powinien móc zapewnić między innymi: organizację transportu; obsługę celną; składowanie alkoholi bez konieczności zapłaty podatku akcyzowego tak długo, jak towar przebywa w jego składzie podatkowym; nałożenie znaków akcyzy, potocznie zwanych banderolami; umieszczenie etykiet w języku polskim; kalkulację oraz zapłatę należnego podatku akcyzowego; dostawę towaru. Decydując się na kompleksową obsługę, przedsiębiorca po zakupie towaru na własny rachunek oczekuje na gotowy do sprzedaży produkt. Towar może być dla niego dostępny najczęściej po kilku dniach roboczych od przyjęcia dostawy do składu podatkowego. W tym czasie może skupić się na prowadzeniu swojego biznesu nie tracąc czasu na szereg specjalistycznych czynności. Cały czas jest właścicielem towaru. Nie zawiera żadnych dodatkowych transakcji handlowych, co jest koniecznością, jeżeli korzysta z tzw. technicznego importera. Po nałożeniu znaków akcyzy w składzie podatkowym oraz rozliczeniu należnego podatku akcyzowego, produkt może być wprowadzony wprost do obrotu. Takie podejście znacząco ułatwia, a także przyspiesza konieczny do przeprowadzenia proces występujący pomiędzy zakupem napojów alkoholowych, a momentem udostępnienia ich do sprzedaży. Co ważne, pozostawia także na prowadzącym skład podatkowy odpowiedzialność za wykonane przez niego czynności.
Przypisy:
1 Zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym, skład podatkowy jest miejscem, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane – z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
2 Zezwolenie, o którym mowa w Ustawie z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
3 System Przemieszczania oraz Nadzoru Wyrobów Akcyzowych EMCS (Excise Movement and Control System). Komputerowy system wykorzystywany do przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (bez zapłaconego podatku akcyzowego), w obrocie wewnątrzwspólnotowym pomiędzy Państwami Członkowskimi UE oraz przemieszczania ww. wyrobów na terytorium Wspólnoty Europejskiej w ramach eksportu i importu. Stosowanie systemu do obsługi ww. przemieszczeń jest obowiązkowe. Uczestnikami systemu są podmioty dokonujące przemieszczeń wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wewnątrz UE.
Artykuł opracowany przez Remigiusza Zdrojkowskiego został opublikowany w kwietniowym wydaniu magazynu Rynki Alkoholowe